تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

مرگ یک نفر در فارس به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو

  • 28 تیر 1398 - 9:05
مرگ یک نفر در فارس به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو

یک مقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته که ۵ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در شهرستان ‌ های فارس شناسایی شده‌اند که از این تعداد یک نفر جانش را از دست داده است.

عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به خبرگزاری ایسنا گفت: هم ‌ اینک در کل کشور ۵۴ نفر مبتلا به این بیماری واگیردار شده و پنج نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آقای همتی ادامه داد: سال گذشته ۱۸ مورد شناسایی شدند که برای ۱۴ نفر از آنها احتمال قطعی ابتلا به این بیماری داده شد و دو نفر از آنها نیز فوت شدند.

تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و توام با خونریزی است که از طریق گزش کنه، تماس با خون، ترشحات، و یا جسد دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به آن را از پای درمی‌آورد.

تا کنون بیشتر افراد مبتلا به این بیماری در تماس با گوشت آلوده دام بوده‌اند و کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران و قصاب‌ها را شامل می‌شدند.

مسئولان بهداشتی از مردم می خواهند گوشت مورد نیازشان را از قصابی‌های مجاز و با تأییدیه دامپزشکی تهیه کنند و برای اطمینان بیشتر قبل از استفاده، گوشت را ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

بیماری تب کریمه کنگو، بیماری‌ای شدید با درصد مرگ و میر بالاست که شیوع جغرافیایی آن در مناطق وسیعی از آفریقا تا خاورمیانه و حتی اروپای مرکزی است. انسان از چند طریق ممکن است به این بیماری مبتلا شود. طریق اول نیش کنه آلوده به ویروس است. حتی له‌کردن کنه حامل ویروس روی پوست هم می‌تواند سبب انتقال بیماری شود. راه دوم قرار گرفتن در معرض خون و بافت‌های آلوده حیوانات یا دام‌های بیمار است. ویروس این بیماری معمولاً در حیوانات باعث مرگ و میر نمی‌شود.

تب شدید، سردرد، خونریزی زیر جلدی و افسردگی از علایم بیماری تب کریمه کنگو است اما این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است و داروی آن نیز وجود دارد.

بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو نخستین‌بار در شبه‌جزیره کریمه در زمان شوروی سابق مشاهده شد. چند سال بعد مشابه این بیماری در کشور آفریقایی کنگو رخ داد. تا این‌که در سال ۱۹۶۹ دانشمندان عامل بروز این بیماری را کشف کردند و با توجه به آن‌که اولین موارد بروز بیماری در دو منطقه کریمه و کنگو بود نام بیماری و عامل بروز آن را ترکیبی از نام این دو منطقه گذاشتند.

بیماری تب کریمه کنگو از سال ۱۳۷۸ در ایران شناسایی شده است.

دیدگاه