پیروزی پر گل فرانسه مقابل کرواسی؛ آواز قهرمانی خروس‌ها بر بام جهان

  • 24 تیر 1397 - 22:11
پیروزی پر گل فرانسه مقابل کرواسی؛ آواز قهرمانی خروس‌ها بر بام جهان

تیم ملی فرانسه کار را در دیدار پایانی به خوبی تمام کرد تا خروس ها پس از سومین فینال جام جهانی دومین ستاره قهرمانی را بر روی پیراهن خود بچسبانند.

دیدار نهایی جام بیست و یکم یکی از زیباترین و پرگل ترین فینال ها بود. شش گل در دوئل پایانی رقم خورد که سهم فرانسه در این میان چهار و سهم کروات ها دو گل بود.

شاگردان دیدیه دشان هر چه از آغاز تورنمنت گذشت بیشتر از قبل خودنمایی و دلبربایی کردند تا اینکه خود را به فینال رساندند. آنها در دیدار نهایی، کرواسی را پیش رو داشتند که پیشتر در مرحله نیمه نهایی تورنمنت ۱۹۹۸ شکستشان داده بودند.

کروات ها اینبار برای انتقام آمده بودند. آنها ابزار لازم برای برتری را نیز در اختیار داشتند اما دو فاکتور اساسی مانع شد تا شطرنجی ها به هدف خود دست یابند.

نخست اینکه سه بازی آخر شاگردان زلاتکو دالیچ در مراحل یک هشتم، یک چهارم و نیمه نهایی مقابل تیم های سوئیس، روسیه و انگلیس به وقت های اضافه کشیده شده بود و این خود در تحلیل انرژی کروات ها برای بازی فینال نقش مهمی داشت. تیم ملی کرواسی قبل از فینال در مجموع حدود ۱۰۰ دقیقه بیشتر از فرانسوی ها بازی کرده بود.

فاکتور دوم، درخشش فوق ستاره های تیم ملی فرانسه بود که به رغم تحت فشار بودن در دقایق ابتدایی بازی، در نهایت عرصه را بر کرواسی تنگ کردند تا این تیم در دقیقه هجده بر روی اشتباه ماریو مانژوکیچ با دریافت گل به خودی از فرانسه عقب بیافتد.

این گل ورق را به نفع خروس ها برگرداند اگر چه ده دقیقه بعد ایوان پریشیچ با ضربه پای چپ دقیقی توپ را به کنج دروازه فرانسه فرستاد و بازی را به تساوی کشید.

گل تساوی کروات ها می رفت تا بازی را به تعادل بکشاند که برخورد توپ به دست پریشیچ، زننده گل تساوی کرواسی در درون محوطه جریمه با حکم کمک داور ویدیویی به پنالتی تبدیل شد. ضربه پنالتی را آنتوان گریزمن در دقیقه ۳۸ به گل دوم فرانسه تبدیل کرد.

کرواسی در نیمه دوم بیشتر جلو کشید تا نتیجه را جبران کند اما اسیر ضد حملات فرانسه شد. پل پوگبا در دقیقه ۵۹ و کیلین امباپه در دقیقه ۶۵ گلزنی کردند تا فرانسوی ها هر چه بیشتر به قهرمانی نزدیک شوند.

شطرنجی ها که دیگر چیزی برای از دادن نداشتند در دقایق باقی مانده فشار را بر حریف زیاد کردند و در نهایت توانستند یکبار در دقیقه ۶۹ توسط ماریو مانژوکیچ به گل برسند.

فینال جام جهانی روسیه بدین ترتیب با نتیجه ۴ بر ۲ به سود تیم ملی فرانسه به پایان رسید. خروس ها که یکبار در فینال یورو ۲۰۱۶ طعم تلخ شکست را چشیده بودند اینبار با درس گرفتن از آن تجربه پیروزی را به نام خود رقم زدند و جام قهرمانی را بالای سر بردند. دیدیه دشان که سال ۱۹۹۸ به عنوان کاپیتان جام قهرمانی تیم ملی فرانسه را بالای سر برده بود اینبار در کسوت مربی به این جام دست پیدا کرد.

این نتیجه چیزی از ارزش های تیم هماهنگ و تاکتیک پذیر کرواسی کم نمی کند. کروات ها علاوه بر سومی جهان در سال ۱۹۹۸ یک عنوان نایب قهرمانی را نیز به کارنامه خود افزودند تا نشان دهند چرا در طول مسابقات از این تیم به عنوان پدیده جام بیست و یکم یاد می شد.

دیدگاه