وضعیت قرمز کم‌آبی در شیراز، اصفهان و مشهد

  • 04 اردیبهشت 1397 - 15:36
وضعیت قرمز کم‌آبی در شیراز، اصفهان و مشهد

شش شهر بزرگ ایران از جمله اصفهان، شیراز و مشهد در وضعیت قرمز «تنش آبی» قرار دارند.

شاهین پاکروح، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاصلاب ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در مجموع ۳۳۴ شهر ایران در معرض «تنش آبی» قرار دارند اعلام کرد که از این تعداد، ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز هستند.

به گفته شاهین پاکروح، در میان این ۱۰۷ شهر نام ۶ شهر بزرگ اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، کرمان و مشهد نیز به چشم می‌خورد که نیاز مصرف آن‌ها ۲۰ درصد از تولید آب بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تابستان شیراز در انتظار تنش آبی

آقای پاکروح با یادآوری اینکه در سال گذشته ۲۸۹ شهر دچار تنش‌ آبی بوده‌اند، در عین حال اعلام کرد هنوز هیچ شهری به آبرسانی با تانکر نیاز پیدا نکرده است. در شهرهایی که دچار «تنش آبی» هستند، به ویژه تأمین آب آشامیدنی برای شهروندان به دشواری صورت می‌گیرد.

معاون آبرسانی آبفا همچنین گفت: «از ۳۳۴ شهری که در معرض تنش آبی هستند ۶۲ شهر با جمعیت کلی ۶٫۸ میلیون نفر در وضعیت نارنجی هستند که در این وضعیت نیاز آب مصرفی این شهر‌ها از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد بیشتر از تولید آب است.»

معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور در مورد شهرهایی که در وضعیت زرد قرار دارند نیز گفت: «۱۶۵ شهر با جمعیت کلی ۱۰. ۵ میلیون نفر در وضعیت زرد هستند، بدین معنا که نیاز روزانه آن‌ها به آب، ۱۰ درصد کمتر از تولید آب است.»

روند خشکسالی در اقلیم ایران نگرانی‌هایی را در زمینه تأمین آب آشامیدنی در این کشور پدید آورده است. کمبود بارندگی در سال‌های اخیر موجب خشک شدن بسیاری از رود‌ها و تالاب‌های ایران شده که به نوبه خود به از دست رفتن منابع آبی زیرزمینی انجامیده است.

دیدگاه